GAP Amsterdam
UITNODIGING EXPOSITIE GAP-PROJECT 2013
Kunstenaars uit Noord-Holland nodigen u uit voor het bijwonen van de expositie van het Gogyoshi Art Project in Amsterdam.
Op 15 februari 2013 zal de derde expositie van het Gogyoshi Art Project (#GAPnl) worden geopend in het Slangenpand aan de Spuistraat nr. 199 te Amsterdam.
Openingstijden van het Slangenpand:
Opening expositie: vrijdag 15 februari vanaf 19.30u.
Zaterdag 16 februari van 12.00u. tot 17.00u.
Zondag 17 februari van 12.00u. tot 17.00u.za 16 feb : open van 12 - 17*
zon 17 feb : open van 12 -17*
za 23 feb : open van 12 - 17*
zon 24 feb : open van 12 -17*za 16 feb : open van 12 - 17*
zon 17 feb : open van 12 -17*
za 23 feb : open van 12 - 17*
zon 24 feb : open van 12 -17*
Zaterdag 23 februari van 12.00u. tot 17.00u.
Zondag 24 februari van 12.00u. tot 17.00u.za 16 feb : open van 12 - 17*
zon 17 feb : open van 12 -17*
za 23 feb : open van 12 - 17*
zon 24 feb : open van 12 -17*za 16 feb : open van 12 - 17*
zon 17 feb : open van 12 -17*
za 23 feb : open van 12 - 17*
zon 24 feb : open van 12 -17*
Het ontstaan van dit Project:
Het project van de Japanse kunstenares Chiyuky Itoga; “100 kunstwerken voor Fukushima” vormde de basis voor dit project. Samen met Ed Hanssen is dit project in Japan uitgevoerd. (https://www.facebook.com/100ArtworksforFukushima). Het was de combinatie van schoonheid, precisie, dood en verwondering die Ed Hanssen aanspoorde om met de gedichten van Taro Aizu uit Fukushima aan de slag te gaan en dit project te starten.
Het Gogyoshi Art Project is een initiatief van Ed Hanssen (Limburg) en Fred van Welie (Flevoland), beide deelnemend kunstenaar aan “100 kunstwerken voor Fukushima” .
Het is een landelijk project, geïnspireerd op een selectie van de gedichten (gogyoshi) van Taro Aizu (Fukushima, Japan) https://www.facebook.com/taro.aizu . Zij gaan over zijn geboortestad Fukushima, getroffen door de kerncentrale-ramp na de tsunami van maart 2011.
Fukushima is ver van ons vandaan. Hier wordt de ramp snel vergeten. Daar gaan de problemen door. Om dat te beseffen, moet je er dichterbij komen, je een voorstelling willen maken van wat daar gebeurt.
#GAPnl: een GAP is een kloof. Middels het zich door Japanse gedichten te laten inspireren proberen Nederlandse kunstenaars de kloof tussen oost en west te verkleinen. Het project brengt social media en het echte leven via kunst en cultuur nader tot elkaar. Het project raakt het sociale bewustzijn van de kunstenaars en bezoekers en draagt bij tot het creëren van begrip voor elkaars situatie én de situatie in een land ver van hier: Japan. De persoonlijke A4’tjes die door de deelnemende kunstenaars speciaal voor dit project bij de expositie in Lelystad vervaardigd zijn, hangen nu, als print, ook bij “100 kunstwerken voor Fukushima” in Fukushima. De contacten van de betrokken Nederlandse (en internationale) kunstenaars en bezoekers onderling tussen bijvoorbeeld Taro Aizu, andere Japanse kunstenaars zorgen voor binding, waarbij over en weer kansen ontstaan, zoals bijvoorbeeld het afbeelden van een van de deelnemende kunstwerken op de nederlandse vertaling van een boek van Taro Aizu en het voorwoord voor "My Fukushima" dat Ed voor hem mag schrijven.
Het Gogyoshi Art Project:
Nederlandse kunstenaars geïnspireerd door 10 gedichten “mijn geboortestad, Fukushima” . #GAPnl is een kunstproject waaraan per provincie maximaal 10 kunstenaars kunnen meedoen. Kunstenaars uit alle provincies van Nederland doen belangeloos mee met dit project. De teller staat al op ruim 90 deelnemers. In elke provincie die een expositie organiseert, zullen alle deelnemers uit de betreffende provincies deelnemen, Vervolgens worden de exposities aangevuld met deelnemers uit andere provincies zodat in ieder geval de 10 gedichten in beeld te bewonderen zijn. Op deze wijze zal elke provincie een andere samenstelling van deelnemers én kunstwerken herbergen. Een en ander is uiteraard afhankelijk van de betreffende locatie. Elke deelnemer laat zich inspireren door 2 door Ed toegezonden gedichten. In totaal heeft Ed 10 gedichten vertaald voor dit project. Het zijn niet zomaar gedichten, maar 5-regel-gedichten van de hand van de Japanse dichter Taro Aizu. Zijn gedichten verhalen over de mensen in Fukushima, Japan, zijn voorliefde voor zijn geboortestad, zijn verwondering, zijn leven en de meltdown van de Kawauchi Daiichi kernreactor in maart 2011. In elk gedicht is naast de dood ook hoop voelbaar aanwezig.
De eerste expositie met 36 van de inmiddels al 90 deelnemende kunstenaars hebben we in november 2012 afgesloten in #Loods32 te Lelystad. Deze expositie trok over twee weekenden ca. 250 bezoekers. Middels de onderstaande link treft u een video aan inzake de eerste expositie in Lelystad. http://www.youtube.com/watch?v=3_vqWe3RJ-0&feature=colike
Op 17 januari ging de tweede expositie op het universiteitscomplex te Wageningen in Het Forum en Impuls van start. Ook hing er werk in het Junustheater in het centrum van de stad.
Op 3 maart staat POST- te Kerkrade (Limburg) op de kalender en in mei is Overijssel aan de beurt. Voor de andere provincies zijn we nog naarstig op zoek naar geschikte locaties.
Inmiddels bestaat er interesse vanuit het buitenland om #GAPnl te adopteren. Kunstenaars uit Spanje, Frankrijk en Brazilië gaan ook aan de slag gaat met de gedichten.
Meer informatie over #GAPnl is te vinden op: http://bit.ly/Gogyosi-info
en op Facebook: http://bit.ly/Gogyoshi-FB
een selectie van de gedichten: Gogyoshi door: Taro Aizu © 2012, vertaald door Ed Hanssen;
Onze geboortestad, Fukushima (1)
Ik kan het niet geloven
dat ze zijn besmet
door cesiumwinden,
staand voor de groene, groene,
briljante rijstvelden.
Onze geboortestad, Fukushima (2)
Dosismeters
hangend om hun hals
zelfs wanneer de kinderen
tikkertje met mij spelen
in het groene park.
Onze geboortestad, Fukushima (3)
De kat
onwetend
likt
Cesiumregen
van haar natte vacht..
Onze geboortestad, Fukushima (6)
Een spoor van cesium
bestaat in stilte
zonder enige reuk
zonder enige smaak
in mijn donkere cellen.
Onze geboortestad, Fukushima (7)
De melkboer liet dit bericht achter
op het prikbord van zijn nieuwe werkplaats,
“als de reactor niet was ontploft
had ik geen zelfmoord gepleegd”
Hij was toen 54 jaar.
Onze geboortestad, Fukushima (9)
Aarde en wind
peren en perziken,
katten en mensen,
mogen alle wezens
in Fukushima herleven